Gamifikacja

Na pomoc szkole

Gamifikacja

Pierwsze wspomnienia dorosłego człowieka z dzieciństwa, dotyczą, jakże często gier i zabaw aranżowanych z rówieśnikami w przedszkolu. Zabawa stanowi fundament edukacji kładziony w dzieciństwie, który ma wytyczyć właściwy kierunek sposobowi nabywania doświadczeń i sprawić, aby neurozłącza odpowiedzialne za skojarzenia w mózgu, brały udział w uwalnianiu serotoniny. Jeśliby ktoś wziąwszy kartkę papieru podzielił ją pionową linia na dwie części i na jednej zapisał wszystkie składowe mechaniki gier, na drugiej zaś wszystkie elementy rytuału szkolnego, towarzyszącemu zdobywaniu wiedzy, ujrzałby jak wiele istnieje podobieństw. W jak wielu punktach te dwie listy się pokrywają. Czemu więc dochodząc do tak oczywistych wniosków i mając je przed oczyma czarno na białym, nie wykorzystać tych informacji do zrobienia czegoś pożytecznego. Nie rozpalić w uczniach zainteresowania i nie podsycić zaangażowania. Bo o zaangażowanie chodzi wszystkim najbardziej. I o uruchomienie jak największej liczby zmysłów oraz emocji. Nie ma przecież nauczyciela, który nie chciałby uzyskać tak spektakularnego efektu.

Nowe technologie

Nowe technologie informatyczne dają gamifikacji w edukacji pole wręcz nieograniczone do wykorzystania potencjału sprzętu i oprogramowania. E-learning i rzeczywistość rozszerzona jest właściwą ścieżką, jedną z możliwości w zastosowaniu nowatorskich metod. Same dobre chęci oczywiście nie wystarczą do wprowadzenia w życie nowinek. Potrzebne są też solidne podstawy. Przygotowanie pedagogiczne przecież daje solidna rękojmię powodzenia dla chcących zmieniać otoczenie i iść do przodu. Jak mówi stare porzekadło „niechęć gorsza jest od niemocy”. Jak do tej pory niewielu nauczycieli korzysta z nowatorskich rozwiązań gamifikacji twierdząc, że w szkole nie ma miejsca na zabawę i należy po pierwsze realizować program. Nie zwracają uwagi na elastyczność nowego pomysłu, który z łatwością może się przystosować do każdego cyklu szkoleniowego.

Kolejne powiedzenie mówi, że „dobre jest wrogiem lepszego”. To racja. Niektórych przedsięwzięć nie da się wprowadzić jednym podpisem i trzeba je zaplanować długofalowo. Inne natomiast wprost przeciwnie. Wyobraźmy sobie na przykład państwo, które zmieniając ruch drogowy z lewostronnego na prawostronny, rozłożyło proces na rok lub choćby na miesiąc.

Przyszłość

Zaangażowanie elementów mechaniki gier pozwoli nauczyć młodych ludzi współdziałania, a to zaszczepi w nich znajomość kompetencji miękkich, których brakuje absolwentom uczelni wyższych. Zdolności interpersonalne są dotkliwym brakiem, którego nie zrekompensuje nawet największy zestaw kompetencji twardych. Nie ma nic bardziej wciągającego niż dobra gra. Pierwsze poziomy są dość łatwym wyzwaniem. Początkowe, nawet łatwe sukcesy wciągają i bardzo często nie pozwalają się już oderwać od pokonywania kolejnych poziomów. Każdy gracz z chęcią podejmuje kolejne wyzwania. I dopisuje do swojego konta kolejne oznaki statusu. Ważnym probierzem profesjonalizmu jest wciąż widoczny pasek postępu. Każda gra jest pasmem osiągnięć i samodoskonalenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przepisz kod: *